webdesign_computer



Funktionelt webdesign

Et website skal ikke bare se godt ud. Det skal også effektivt servicere og kommunikere med brugerne og interessenterne. Det stiller bl.a. store krav til samspillet mellem design og teknik.

Når vi udvikler interaktivt design til internettet, har vores kunder ofte modstridende krav. F.eks. ønsker de avanceret grafik, men forlanger samtidig, at webløsningen er lynhurtig. Udfordringen for LENE STAMPE WEBDESIGN er at få design, teknik og kommunikation til at gå op i en højere enhed, og det har Lene Stampe 8 års erfaring med.

Designstrategi
Inden man køber en webløsning, bør man gøre sig en række overvejelser om, hvordan websitet skal designes.
Helt overordnet bør man spørge sig selv, om man ønsker en webløsning, der virker på alle niveauer eller om den kun skal se godt ud og imponere konkurrenterne? Endvidere bør man gøre sig klart, hvilken opfattelse brugerne skal have af virksomheden. Og hvad man som virksomhed forventer at få ud af et website.

Målgruppens behov
Hvis succeskriteriet for websitet f.eks. er øget kundeloyalitet og -pleje, skal man identificere målgruppens web-behov, og ikke bare gå ud fra, at de vil se en 2 minutters Flash-intro før de kommer ind på sitet. Det ønsker brugerne nemlig sjældent at bruge tid på. I stedet skal man forsøge at sætte sig i brugernes sted - hvorfor kommer de på websitet. Mange skal f.eks. bare finde en adresse eller et telefonnummer og derfor bør det være nemt at finde disse simple oplysninger.